Zapamätajte si: rozprávate sa, vyšetrujete, ordinujete vyšetrenia, diagnostikujete, liečite konkrétneho pacienta. |
Všetka Vaša činnosť má byť v záujme pacienta ako jedinečnej individuálnej bytosti. Čokoľvek uvažujete podniknúť od prvého kontaktu s pacientom až po jeho prepustenie do ambulantnej/inej starostlivosti/domov, uvedomte si vyššie uvedené, rešpektujte jeho jedinečnosť a zachovajte maximálne etický prístup k nemu. |
Vstupujúc do kontaktu s pacientom, vždy si uvedomte, že prínos akejkoľvek Vašej vyšetrovacej, diagnostickej a liečebnej činnosti musí byť len a len v záujme konkrétneho pacienta a tento potenciálny koncový prínos musí prevýšiť akékoľvek riziká spojené s akoukoľvek Vašou činnosťou. |
Uvedomte si, že pri dnešnom stupni informovanosti/vedomostí a existencii diagnostických postupov/prístrojov a liečebných postupov väčšina z nich môže pri nesprávnom, neuváženom a mechanickom použití viesť aj k potenciálnemu zhoršeniu stavu pacienta (mnohé z procedúr sú nepríjemné, rizikové či bolestivé a pod). Súčasne nie je problém “virtuálne” naordinovať pacientovi desiatky vyšetrovacích procedúr a liečiv/liečebných postupov, samozrejme všetko “lege artis”. |
TRIK: vykonávajúc akúkoľvek Vašu vyšetrovaciu, diagnostickú, liečebnú a preventívnu činnosť, skúste si najprv predstaviť na mieste pacienta samých seba, alebo niekoho zo svojich najbližších (“presuňte sa virtuálne na post pacienta a naordinujte si napr. torakoskopiu, či kolonoskopiu, alebo 12 druhov liečiv”). |
ZAČIATOK ROZHOVORU |
Ľudia, ktorí prichádzajú do univerzitného zdravotníckeho centra na hospitalizáciu so svojimi ťažkosťami či kvôli liečbe, očakávajú, že študenti sa budú podieľať na starostlivosti o nich. Nie je dôvod ospravedlňovať Vašu pozíciu študenta. Súčasne si uvedomte, že v univerzitnom zdravotníckom zariadení sa nachádzate na akademickej pôde. Všetky úvodné úkony sa samozrejme uskutočňujú v závislosti od závažnosti zdravotného stavu pacienta. |
Predstavte sa pacientovi podľa základných pravidiel komunikácie. Priateľský pozdrav s oslovením pacienta menom, sprevádzaný podaním ruky a úsmev môžu pomôcť k uvoľneniu pacienta. Vytvorte ovzdušie pokoja a dôvery a primeraného komfortu pre pacienta aj keď ste v časovej tiesni. |
Skôr, než začnete "bombardovať" Vášho pacienta otázkami, dajte mu šancu vyjadriť jeho problémy vlastnými slovami. Zatiaľ len počúvajte. Následky predčasného prerušenia spontánneho prejavu pacienta môžu byť - nešťastný pacient a možná strata užitočných informácií pri kompletizácii hlavných ťažkostí. |
Postupujte od všeobecného ku špecifickému - začnite s otázkami s "otvoreným koncom" (s akými ťažkosťami prichádzate do nemocnice?, prečo ste vyhľadali lekára?, aké máte problémy?), pokračujte špecifickými. |
Vyhnite sa "sugestívnym vodiacim" otázkam (“môžete mi potvrdiť, že sa vám to stáva len keď ležíte?”). |
Praxou sa naučte pýtať sa na citlivé a potenciálne chúlostivé otázky neutrálnym a profesionálnym hlasom. Sledujte pacientove reakcie, pomáhajúc mu spolupracovať a pokračovať. |
TRIK: ochorenie sa manifestuje príznakmi a symptómami, preto detailná analýza symptómov je hlavným cieľom rozhovoru. |